Campanya de mecenatge col·laboratiu de la Miscel·lània que posa en valor la vida de 50 dones de #santjust

La Miscel·lània XIX, que recull exclusivament la història, el saber, l’experiència i la vida de cinquanta dones veïnes de Sant Just Desvern, veurà la llum a final del primer trimestre de 2015. Per primera vegada, però, s'impulsa una iniciativa perquè les persones interessades puguin adquirir-la fins el 18 de febrer mitjançant la modalitat de mecenatge. Es pot optar per 4 modalitats de pagament que oscil·len entre els 20 euros i els 175 euros. En funció de l'elecció, es rebrà un llibre a casa amb el nom imprès de la persona mecenes en el capítol d'agraïments i llibres extres al domicili.

El contingut d’aquesta publicació permetrà endinsar-se a les persones que la llegeixin en el coneixement d’ una època i una realitat local en clau de gènere guiats pels testimonis de cadascuna de les dones que en són protagonistes. És una obra monogràfica publicada dins de la col·lecció Miscel·lània d’Estudis Santjustencs editada conjuntament entre l’Ajuntament i el Centre d’Estudis Santjustencs.

La Miscel·lània XIX és el fruit d’un treball que va començar l’Ajuntament l’any 1997 i que, amb el temps, s’ha anat mostrant amb diferents accions en forma d’exposició, tallers participatius o entrevistes personals amb les dones protagonistes.

Aquest procés va començar amb els tallers “Les dones fem història”, iniciativa de l’associació SURT (Associació de Dones per la Inserció Laboral), amb el suport del Servei de Promoció de Polítiques d’Igualtat Dona-Home de la Diputació de Barcelona. Es van fer, entre 1997 i 2000, a Sant Just i a 10 ajuntaments més, amb l’objectiu de recuperar la memòria de la participació i les iniciatives de les dones de cada ciutat. Posteriorment, el I Pla Municipal de Gènere de Sant Just Desvern va continuar treballant en aquesta línia i es va incidir en la construcció d’una memòria local femenina. Una de les darreres accions en clau de gènere i que posa en valor l’aportació personal a la societat d’una sèrie de dones, va ser batejar amb nom de dona tots els carrers del nou barri de Mas Lluí i les sales i el nou equipament de formació de Les Escoles.

Tota aquesta feina d’apoderament de les dones no hauria estat possible sense l’Arxiu Històric Municipal, el Consell Municipal de les Dones, el Centre d’Estudis Santjustencs, una cinquantena de padrins i padrines,  i una dotzena de persones voluntàries que signen els escrits. Des de la història local, s’estan construint noves realitats locals, noves històries personals i reptes socials liderats per dones. S’aconsegueix posar en valor l’empremta de les dones en tots els àmbits: públics, privats, polítics, socials o de vida quotidiana.

La Miscel·lània XIX és una publicació de la història local per sumar a la nostra biblioteca i alhora un bon regal. Més informació al link http://mecenix.com/ca/miscel·lania-dones-sant-just-desvern

Mecenix.pdf